اهمیت بازی در کودکان و نقش والدین در رشد تکامل ذهنی

اهمیت بازی در کودکان و نقش والدین در رشد تکامل ذهنی

در شلوغی زندگی روزمره، اختصاص زمانی برای تشویق کودکان از طریق بازی و ترویج لحظات تبادل نظر و سرگرمی ضروری است. زیرا بازی نقش اصلی را در رشد شناختی و اجتماعی-عاطفی در اوایل کودکی ایفا می کند، زیرا از طریق کنجکاوی، تبادل تجربیات و باورهای ساختگی است که کودکان دنیا را درک می کنند، هویت خود را می سازند و روابط خود را با دوستان تقویت می کنند. فروشگاه نی نی جوی، بهترین فروشگاه اسباب بازی در بوشهر شما را با اهمیت بازی برای کودکان آشنا می کند.

فواید باورنکردنی بازی والدین با کودکان

برای خلق بازی‌های خوب، نیازی به سرمایه‌گذاری پیچیده ای نیست، زیرا در ابتدای زندگی، تخیل در ذات کودکان است که نگاهی جادویی به محیط و اشیا دارند و می‌توانند یک پارچه یا توپ ساده را به چیزی خارق‌العاده تبدیل کنند. به عنوان مثال، در دنیایی که به طور فزاینده دیجیتالی می شود، بازی های رومیزی هم چنان ابزارهای فکری برای تمرین تفکر منطقی و کار گروهی هستند که نشان دهنده قدرت این ابزار است.  بازی ‌ها توسط کودکان در سراسر جهان، به فرهنگ‌ها و روش‌های مختلف استفاده می‌ شوند و این دلیل بسیار روشنی دارد، آن ها ساده، محرک و در عین حال چالش‌برانگیز هستند. کودکان چالش‌ها را دوست دارند و خلاقیت خود را برای کشف و فتح چیزهای جدید به کار می‌گیرند و بازی یکی از بهترین لحظات برای ایجاد برخوردهای معنادار است که در حافظه مشخص می‌شود.

بازی کردن به معنای کشف، ساختن، آزمایش کردن، شروع دوباره، انتظار و عمل است. از طریق سرگرمی، کودکان می توانند خود را کشف کنند، فردیت خود را بسازند و خود را قاطعانه ابراز کنند. آن ها هم چنین یاد می گیرند که به دیگران گوش دهند و صحبت های خود را به اشتراک بگذارند. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که با رقابت و کمبود زمان مشخص شده است. از این رو، نجات ارزشی جهانی مانند بازی کودکانه برای خلق انسان های شاد، کامل و آماده برای جهانی پر از چالش ها، ماموریت ها و فرصت ها، بیش از پیش ضروری می شود. در میان خاطرات کودکی، یکی از خاص ترین لحظات بازی با والدین است. بازی های بین والدین و فرزندان، به گفته کارشناسان، سیستم عصبی و عاطفی طرفین را تحریک می کند. برای کودکان، حتی رشد بهتر استدلال، زبان، عزت نفس و هماهنگی حرکتی وجود دارد.

رشد کودک از طریق تبادلاتی که در طول زندگی ایجاد می شود اتفاق می افتد. در کودکی، از طریق بازی است که با جهان ارتباط برقرار می کند و پیوندهای عاطفی برقرار می کند. بازی همچنین به رشد استدلال، زبان، اجتماعی شدن، عزت نفس و مهارت های حرکتی کمک می کند.

اهمیت بازی در کودکان

بازی چگونه به رشد کودکان کمک می کند؟

به ویژه با مشارکت والدین، بازی باعث ترشح مواد مختلفی می شود که بر رشد جسمی، شناختی و عاطفی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، سروتونین و اندورفین مسئول کاهش استرس و اضطراب هستند و به ایجاد آرامش و احساس شادی کمک می کنند.

هنگام بازی با لگو بوشهر، کودک احساسات را تجربه می کند، قوانین را می آموزد و تحریک می شود تا از تخیل خود استفاده کند.  بازی آن قدر برای رشد کودک مهم است که در پایگاه برنامه درسی مشترک ملی (BNCC) گنجانده شده است و یکی از حقوق آن برای یادگیری و رشد نوزادان و کودکان 0 تا 5 ساله است.

چرا والدین باید با فرزندان خود بازی کنند؟

روابطی که هنگام بازی برقرار می شود به اندازه مراقبت های دیگری که والدین یا سرپرستان در زندگی روزمره خود با کودکان دارند مهم است. علاوه بر این، والدین و فرزندان از نظر عاطفی سود می برند و لحظات آرام بخش، تقویت پیوند و امنیت روانی را ایجاد می کنند.

آیا بازی به شکل گیری پیوندها کمک می کند؟

حضور فعال به والدین این امکان را می دهد که ارتباطات پایدارتر و عمیق تری با فرزندان خود برقرار کنند و بازی همیشه تقویت کننده پیوندها است. در طول بازی، رابطه نزدیک تری بین والدین و فرزندان برقرار می شود و محبت، اعتماد، همراهی و احترام را تقویت می کند. علاوه بر این، والدین با ورود به جهان کودک می توانند علایق خود را بهتر بشناسند و درک کنند و رابطه را بهبود بخشند.

5 نکته را در مورد نحوه بازی با فرزندان خود بررسی کنید:

یک روال بازی ایجاد کنید: اولویت دادن به بازی با کودکان برای رشد سالم و شاد آن ها ضروری است. هنگام ایجاد روال، تعیین برنامه و زمان برای بازی ضروری است. با گذشت روزها، فعالیت طبیعی تر می شود و می توان لحظات را انعطاف پذیرتر کرد.

از کودک بخواهید ایده هایی را پیشنهاد کند: مهم است که بدانید کودکان با چه چیزی دوست دارند بازی کنند. از کودکان بخواهید ایده های بازی را پیشنهاد کنند و اجازه دهید تخیل و خلاقیت آن ها جریان یابد.

پیشنهاد بازی‌های پویا:  فعالیت‌ هایی که بیش تر برای مغز محرک هستند، آن‌هایی هستند که جنبه ‌های فیزیکی و ذهنی را با هم ترکیب می‌کنند.

تمام خانواده بازی داشته باشید: بچه ها عاشق این هستند که تمام خانواده درگیر یک بازی شوند. زمانی برای بازی های رومیزی، بازی های حافظه و دومینو نیز فرصتی برای دور هم جمع شدن و دور شدن از صفحه نمایش است.

پیشنهاد فعالیت های هنری: چه کسی نقاشی و طراحی را دوست ندارد؟ فعالیت‌های هنری علاوه بر کمک به رشد مهارت ‌های حرکتی یک سرگرمی عالی است. برای این کار، همیشه کاغذهای متنوع، در اندازه ها و رنگ های مختلف، رنگ گواش و مداد رنگی در دست داشته باشید. برای مثال می‌توانید به همه پیشنهاد دهید که یک لحظه خاص از روز یا بهترین خاطره از تعطیلات را ترسیم کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *